Vožnja u težim uvjetima

Blog-3Osnovna načela vožnje u težim uvjetima

Iako će se ovogodišnja zima – barem kalendarski – ubrzo oprostiti, tek je sada u malo većoj mjeri pokazala zube. Zato smo vam pripremili nekoliko savjeta kako voziti u težim vremenskim uvjetima – ne samo po snijegu, veći i po mokroj cesti i u magli. 

Vozilo neka bude besprijekorno

Uvjet za sigurnu vožnju svakako je besprijekorno vozilo. Ali nemojte pažnju namijeniti samo motoru i pogonskom sklopu, već i drugim vitalnim dijelovima. Zimi automobil, naravno, mora imati zimske pneumatike, jer oni zbog posebna sastava gumene smjese ostaju elastični i na nižim temperaturama (ispod 7 stupnjeva Celzija) i zato imaju odgovarajuće prianjanje. Svoje pridonosi i šara na gazećem sloju, osobito lamele koje omogućuju prianjanje i na snijegu i ledu.

Blog-4

U takvim su uvjetima ljetni pneumatici potpuno neučinkoviti! Iako, zakon ih zbilja dozvoljava u kombinaciji s lancima za snijega. Ali, znate li ih staviti? Uz pridržavanje priloženih uputa svakako vam preporučujemo da lance prvo namjestite »za vježbu«. Učenje toga i usavršavanje spretnosti u sunčano je prijepodne i na kućnom dvorištu svakako jednostavnije i udobnije nego u ponedjeljak ujutro na snijegom prekrivenoj uzbrdici...

rsz_blog-5

Zimi redovito dolijevajte i sredstvo za pranje stakla (najbolje je imati rezervu u prtljažniku), jer prljavo staklo dodatno pogoršava vidljivost koja je zbog dužih noći i nižeg položaja sunca već i onako lošija nego ljeti. Provjerite i stanje metlica brisača – dotrajala ili natrgana guma ne može učinkovito obrisati vjetrobransko staklo, a metalni ga dijelovi mogu čak i trajno oštetiti. Popravak ili mijenjanje je, naravno, prilično skupo!

Po snijegu vozite mekano i mirno

Zimskim uvjetima morate prilagoditi i način vožnje – na klizavoj podlozi, snijegu i ledu smanjite brzinu i povećajte sigurnosnu udaljenost, jer se i put kočenja zbog lošijeg prianjanja pneumatika može osjetno produljiti. Izbjegavajte prejaka ubrzanja i kočenja i naglo okretanje volana – kada krećete i ubrzavate, gas dodajte samo do trećine i kočite samo kada je to neophodno. Okretanje volana neka bude meko, jer nagli pokreti mogu dovesti do "plesanja" vozila. Kada smanjujete brzinu, u najvećoj mogućoj mjeri kočite motorom, a kočnicom kočite vrlo nježno. Kod starijih vozila koja nemaju ABS, prejako kočenje dovodi do blokade kotača, što znači i duži zaustavin put, a vozilo također ne možete više upravljati volanom. Kada osjetite da su kotači blokirani, kočnicu malo popustite i kotači će ponovno steći prianjanje.

Blog-1

Ako imate vozilo s pogonom na sva četiri kotača, prianjanje je prilikom kretanja doista bolje, ali to ne znači da je tako i kod kočenja! Suprotno – zbog veće je mase zaustavni put još dulji. To imajte na umu kod vožnje uzbrdo – uzbrdo doista ide lakše, jer snagu na podlogu prenose sva četiri kotača, a ne samo dva, ali prilikom kočenja, odnosno vožnje nizbrdo to vam nimalo ne pomaže!

rsz_blog-2

Oprezno i po mokroj cesti

Zimske službe snijeg očiste u jednom danu, najviše dva, ali mokra i klizava cesta zahtijeva veću mjere opreznosti. Prianjanje pneumatika lošije je nego na suhoj cesti, a svoje dodaju i niske temperature. Ako su one oko nule, onda osobito pazite na poledicu – ona se često pojavljuje prije svega na istaknutim dijelovima cesta, a budite oprezni i na mostovima – oni su naime »u zraku«, stoga hladan zrak hladi kolnik i s donje strane, zbog čega postoji veća mogućnost za nastanak poledice.

Budući da zimi u automobil često ulazite mokrim i prljavim cipelama, tekstilne tepihe radije zamijenite gumenim. Oni se mnogo jednostavnije čiste, a kvalitetni proizvodi mogu se pohvaliti i uzdignutim rubovima koji sprječavaju izlijevanje vode i prljavštine. Nema ništa loše u tome ako takav tepih zaštiti i prtljažni prostor. Zbog vlage u vozilu često dolazi do neugodnih mirisa, a i zarošena stakla je mnogo teže očistiti. Rošenje izazivaju sitne kapi koje se drže prljavštine na unutarnjoj strani stakla. Ako stakla očistite, i rošenja će biti mnogo manje! Zimi vozilo i više puta prozračite – na sunčan i suh dan na sat vremena širom otvorite sva vrata i prtljažnik.

Blog-7

A u magli?

Magla je često pratitelj zimskih i ranih proljetnih dana i predstavlja lošiju vidljivost tijekom vožnje. Tada vožnju odgovarajuće prilagodite uvjetima i smanjite brzinu. Zbog magle ćete potencijalnu zapreku ispred sebe kasnije primijetiti te će vam tako ostati i manje vremena za odgovarajuće reagiranje i kočenje.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Koristite maglenke ako ih imate! Ako ste u koloni zadnji, uključite zadnju maglenku, jer će vas tako vozači koji vas sustignu mnogo brže primijetiti. Kada vas sustigne drugo vozilo, maglenku isključite, jer njezina jaka svjetlost osljepljuje vozača iza vas. Za bolju vidljivost uključite i prednje maglenke, jer njihov jak svjetlosni snop prodire dublje u zavjesu magle, a unatoč tomu ne zasljepljuje vozače iz suprotnoga smjera.

 

Sorodne objave

Facebook

Facebook